Gdańsk Centre for Translation Studies Staff Researchers

Dr hab MAGDALENA BIELENIA-GRAJEWSKA

e-mail: angmb(at)ug.edu.pl

 

 

Associate Professor

Head of the Intercultural Communication and Neurolinguistics Laboratory

Internship Supervisor

Project Evaluator and Expert

Specialist in Project Management

Specialist in Monetary Union

Editorial Board Member:

International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation (IJANTTI)

International Journal of Human Rights and Constitutional Studies (IHRCS)

 

 

MA in English Studies, University of Gdansk

MA in Economics, Gdansk University of Technology

PhD in Humanities (Linguistics), University of Gdansk

Habilitation in Linguistics, University of Gdansk

 

Postgraduate studies:

Diploma in Project Management, Gdansk University of Technology

Diploma in Mechanisms of the Eurozone, University of Gdansk and National Bank of Poland

 

Courses:

Herder Zentrum, University of Duke, Politecnico di Milano, the Engineering Institute of Porto, University of Lugano

 

Certificates

IAELTS (University of Brighton), C1 (Goethe Institut)

 

Languages: English (fluent), German (very good- Goethe-Zertifikat C1, C2 course finished), Italian (very good), Spanish (good), French (good) and Russian (basic)

 

ACADEMIC CAREER

 

Since 2012- Head of the Intercultural Communication and Neurolinguistics Laboratory

Since 2007     Assistant Professor, Institute of English, University of Gdańsk; Chair for Translation Studies

2011-2012- Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati (Cognitive Neuroscience Sector), Trieste, Italy

 

GRANTS AND AWARDS

 

2005   UG Ph.D. grant

2011 CERES Fellowship Programme (Marie Curie Actions)

2012   Rector's Team Award

2013 scholarship for the outstanding young Polish scientists awarded by the Ministry of Science

 

   

TEACHING EXPERIENCE

PROJECTS AND COURSES TAUGHT

Economic Translation

Translation 

Methods of Text Analysis

Intercultural Communication

MA & BA Seminars

 

PUBLICATIONS


I. Articles in books and encyclopedias

1) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Problems, Issues and Challenges Facing Young Academic Researchers in Poland. In: Intercultural Knowledge Management in the Context of the Enlarged European Union. Institut für Donauraum. Vienna 2005.

2) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Przyczyny nieprzekładalności terminów bankowych i finansowych. In: K. Hejwowski (ed). Kulturowe i językowe źródła nieprzekładalności. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej. Olecko 2005.

3) Bielenia Magdalena and Grajewski, Rajmund. Uczestnicy listy dyskusyjnej internetowego serwisu giełdowego Parkiet jako przykład społeczności wirtualnej oraz ich sposób komunikacji. In: M. Sokołowski (ed). Oblicza Internetu. Architektura komunikacyjna sieci. PWSZ. Elbląg 2007.

4) Bielenia Magdalena and Grajewski, Rajmund. Stereotypy narodowe w biznesie. Stosunki polsko-niemieckie. In: L. Zieliński, M. Chamot (eds). Narody w Europie. Tożsamość i wzajemne postrzeganie. Wydawnictwo WSG. Bydgoszcz 2007.

5) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Hybrydyczność polskiego języka ekonomii. In: A. Kątny (ed). Kontakty językowe i kulturowe w Europie. Studia Germanica Gedanensia. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2008.

6) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Economic discourse in the modern world. A sociolinguistic perspective on globalized companies. In: K. Żołądkiewicz, T. Michałowski (eds). Meeting Global Challenges. Working Papers. Institute of International Business. University of Gdańsk. FRUG. Sopot 2008.

7) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Internet a tłumaczenie języka ekonomii. Rola portali, czasopism internetowych oraz glosariuszy dostępnych online w przekładzie tekstów bankowych i finansowych. In: M. Sokołowski (ed). Oblicza Internetu Opus Universale. Kulturowe, edukacyjne i technologiczne przestrzenie Internetu. PWSZ Elbląg. Elbląg 2008.

8) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Mem jako jednostka translacyjna w przekładzie tekstów ekonomicznych. In: A. Pstyga (ed). Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Wydawnictwo UG. Gdańsk 2008.

9) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Hybrydyczna tożsamość XXI wieku. Pojęcie hybrydyczności w badaniach kulturowych. In: T. Studzieniecki (ed). Dziedzictwo i turystyka w Europie XXI wieku- dystanse i przenikanie kultur. Academia Europa Nostra. Gdynia-Lubieszynek 2009.

10) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Języki specjalistyczne wobec współczesnych przemian- czy procesy globalizacyjne wzbogacają czy zubożają język ekonomii?. In: J. Kortas et al (eds). La globalisation communicationnelle: enrichissement et menace pour les langues. Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 2009.

11) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Zarządzający projektem- menedżer komunikacji projektowej w czasach kryzysu. In: Project Management w Czasach Kryzysu. Gdańsk. September 2009.

12) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Lingwistyczny aspekt funkcjonowania Unii Europejskiej. In: A. Stępniak, S. Umiński and A. Zabłocka (eds). Wybrane problemy integracji europejskiej, Vol. 2, Fundacja Rozwoju UG. Gdańsk 2009.

13) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Aspekt dyskursywny korporacyjnej odpowiedzialności biznesu w funkcjonowaniu polskich instytucji finansowych.In: Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego Uniwersytetu Gdańskiego, University of Gdańsk, 2009.

14) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Polska tożsamość językowa we współczesnym świecie. In: G. Piwnicki, S. Mrozowska (eds). Jednostka – społeczeństwo – państwo wobec megatrendów współczesnego świata. Vol. I, Wydawnictwo UG. Gdańsk, 2009.

15) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola kultury organizacyjnej w okresie zmian. In: A. Antonowicz  (ed). Niematerialne i społeczne uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstw. Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. Gdańsk 2010.

16) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Metaforyczność nazw bankowości inwestycyjnej, czyli świat byków, niedźwiedzi, rycerzy i odstraszaczy rekinów. In: K. Jarosińska-Buriak (ed). Metafora w kulturze. Part II (Kognitywistyka, Językoznawstwo, Medioznawstwo, Kulturoznawstwo, Antropologia). PWSZ Elbląg, Elbląg 2009.

17) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The discursive side of exercising power in global companies. In: H. Treder and K. Żołądkiewicz (eds). Wyzwania gospodarki globalnej. Fundacja Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2010.

18) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Mehrsprachigkeit und Multikulturalität der Firmenkommunikation. Fremdwörter im Bankwesendiskurs. In: G. Łopuszańska (ed). Sprache und Kultur als gemeinsames Erbe im Grenzgebiet. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot 2010.

19) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Social Responsibility and Communication with Stakeholders. In: A. Kątny (ed). Studia Germanica Gedanensia. Angewandte Germanistik  – Notwendigkeit oder Chance? Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdansk, 2010.

20) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola tożsamości organizacyjnej w kreowaniu komunikacyjnych zachowań korporacyjnych. Typ kultury organizacyjnej a dialogowość pracowników. In: P. Kulawczuk and A. Poszewiecki (eds). Behawioralne determinanty rozwoju przedsiębiorczości. FRUG, Sopot 2010.

21) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Terminologia a tłumaczenie. Angielskie terminy związane z analizą techniczną i ich ekwiwalenty w języku polskim, niemieckim i hiszpańskim. In: Hejwowski K. (ed). Tłumaczenie- Leksyka, Frazeologia, Styl. The Institute of Applied Linguistics, Warsaw 2010

22) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Tendencje globalizacyjne w leksyce ekonomicznej. In: M. Grabska (ed). Słowa, słowa, słowa... w komunikacji językowej III, Wydawnictwo UG, Gdansk 2011

23) Bielenia-Grajewska, Magdalena. A potential application of Actor Network Theory in organizational studies. The company as an ecosystem and its power relations from the ANT perspective. In: A. Tatnall (ed). Actor-Network Theory and Technology Innovation: Advancements and New Concepts. IGI, 2011

24) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Language of economics- brief characteristics. In: D. Stanulewicz (ed). Lingua Terra Cognita. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk, 2011.

25) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Teaching business communication skills in a corporate environment. In: H. Komorowska (ed). Issues in Promoting Multilingualism, Foundation for the Development of the Education System, Warsaw, 2011. (available at:  http://issuu.com/frse/docs/issues_in_promoting_multilingualism_internet)

26) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The influence of technology on business expatriate performance in host countries. Different types of economic migrants and their implications for technology usage and diffusion. In: M. German and P. Banerjee (eds). Global Migration, Technology and Transculturation. Lindenwood University Press, 2011

27) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Networking. In: G.A. Barnett (ed). Encyclopedia of Social Networks, SAGE 2011.

28) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Linguistics. In: W. Bainbridge (ed). Leadership in Science and Technology: A Reference Handbook. SAGE, 2011.

29) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Business Performance Management from the systemic communicative and linguistic side. In: B. Christiansen (ed). Cultural variations and business performance: contemporary globalism. IGI, 2012.

30) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Linguistic aspects of informal learning in corporate online social networks. In: J. Myers (ed). Virtual Professional Development and Informal Learning Via Social Networks. IGI Publishing, 2012.

31)  Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Linguistic Rights through the Prism of Company Linguistic Identity Capital. In: Ch. Akrivopoulou (ed).. Digital Democracy and the Impact of Technology on Governance and Politics: New Globalized Practices. IGI Publishing, 2013.

Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Linguistic Rights through the Prism of Company Linguistic Identity Capital. Computational Linguistics: Concepts, Methodologies, Tools, and Applications. IGI Global, 2014. 1241-1256

32) Bielenia-Grajewska, Magdalena, Carayannis, Elias and Campbell, David. Linguistic dimension of Creativity, Invention, Innovation, and Entrepreneurship. In: E. Carayannis (ed). Encyclopedia of Creativity, Invention, Innovation and Entrepreneurship, Springer, 2013.

33) Bielenia-Grajewska, Magdalena. International Neuromanagement: Deconstructing International Management Education with Neuroscience.  In: D. Tsang, H. H. Kazeroony and G. Ellis (eds). The Routledge Companion to International Management Education, Routledge 2013.

34) Bielenia-Grajewska, M. (2013). Actor-Network-Theory in Medical E-Communication: The Role of Websites in Creating and Maintaining Healthcare Corporate Online Identity. In: A. Tatnall (Ed.), Social and Professional Applications of Actor-Network Theory for Technology Development (pp. 156-172). Hershey, PA: Information Science Reference. doi:10.4018/978-1-4666-2166-4.ch013

35) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Company identity in the food industry. In: Paul B. Thompson and David M. Kaplan (eds). Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, 2014.

36) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Online Social Networks and Company Identity. In: K. Michael & R. Abbas (eds). Privacy and Security Issues in Social Network. Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining, Springer, 2014.

37) Bielenia-Grajewska, Magdalena. CSR Online Communication: The Metaphorical Dimension of CSR Discourse in the Food Industry, In: R. Tench, B. Jones and W.  Sun (Eds). Communicating Corporate Social Responsibility: lessons from theory and practice. Emerald, 2014.

38) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Metaphors and risk cognition in the discourse on foodborne diseases. In: J.M. Mercantini, and C. Faucher (Eds). Risk Cognition. Springer 2015.

39) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Social Network Analysis and Company Linguistic Identity. In: K. Michael & R. Abbas (eds). Encyclopedia of Social Network Analysis and Mining, Springer, 2014.

40) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Methods of Consumer Research. In: The Wiley-Blackwell Encyclopedia of Consumption and Consumer Studies, 2015.

41) Bielenia-Grajewska, Magdalena and Gunstone, Richard. Language and Learning Science. In: R. Gunstone (ed). Encyclopedia of Science Education. Springer, 2014.

42) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Neuroscience and Learning. In: R. Gunstone (ed). Encyclopedia of Science Education. Springer, 2014.

43) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Food risk communication. In: Paul B. Thompson and David M. Kaplan (eds). Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, 2014.

44) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Social Responsibility and Food. In: Paul B. Thompson and David M. Kaplan (eds). Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, 2014.

45) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Neuroscience and the food industry. In: Paul B. Thompson and David M. Kaplan (eds). Encyclopedia of Food and Agricultural Ethics. Springer, 2014.

46) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The Role of Figurative Language in Knowledge Management. Knowledge Encoding and Decoding from the Metaphorical Perspective. In: Mehdi Khosrow-Pour (ed). Encyclopedia of Information Science and Technology. IGI Publishing, 2014.

47) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Company linguistic identity and its metaphorical dimensions. Purchasers, personnel and products through the perspective of metaphors. In: Nigel Holden, Snejina Michailova and Susanne Tietze (eds). Routledge Companion to Cross-Cultural Management, Routledge, 2015.

48) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Linguistic Convergence. In: W. Bainbridge (ed) Handbook of Science and Technology Convergence. Springer, 2015.

49) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Cognitive Science. In: SAGE Encyclopedia of Theory (in print)

50) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Global marketing. In: Encyclopedia of Economics and Society (in print)

51) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Good health is above wealth. Eurozone as a patient in eurocrisis discourse. Routledge Handbook on Soft Power, 2016

52) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Informal Communication. In: Craig R. Scott and Laurie K. Lewis (eds). Encyclopedia of Organizational Communication, Wiley, 2017

53) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Serious games and their application in creating corporate identity. In: Ryohei Nakatsu, Paolo Ciancarini and Matthias Rauterberg (eds). Handbook of Digital Games and Entertainment Technologies. Springer 2016

54) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Knowledge Management from the Metaphorical Perspective. Encyclopedia of Information Science and Technology - 4th Edition. IGI (in print)

55) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Video Ethnography. In: International Encyclopedia of Communication Research Methods, edited by Ch. Davis (in print)

56) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Online academia- key elements and characteristics. Encyclopedia of Information Science and Technology - 4th Edition. IGI (in print)

57) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Market Research. The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation (in print)

58) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Ludyczny wymiar szkół wyższych. Współczesna akademia widziana z perspektyw gier (the ludic character of high schools. The modern academia from a game perspective). In: Aktualne problemy pedagogiczne. Konteksty i wyzwania. CeDeWu

59) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Threats to research validity. In: B. Frey (ed) The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation (in print)

60) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Market Research. In: B. Frey (ed) The SAGE Encyclopedia of Educational Research, Measurement, and Evaluation (in print)

61) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Wittgensteinian writing and its implication for modern academic teaching (in print)

II. Contributions in encyclopedias and reference works

62) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Risk Perception. In: R.L. Heath (ed). Encyclopedia of Public Relations. SAGE, 2013.

63) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Risk Perception. In: R.L. Heath (ed). Encyclopedia of Public Relations. SAGE, 2013.

64) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Women in web design. In: M. Zeiss Stange, C. K. Oyster and G. Golson (eds). The Multimedia Encyclopedia of Women in Today's World. SAGE, 2013.

65) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Woman2.0. In: M. Zeiss Stange, C. K. Oyster and G. Golson (eds). The Multimedia Encyclopedia of Women in Today's World. SAGE, 2013

66) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Edward T. Hall. In: R. L. Warms (ed). Theory in Social and Cultural Anthropology. SAGE, 2013.

67) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Risk Society. In:  K. B. Penuel, M. Statler and R. Hagen (eds). Encyclopedia of Crisis Management. SAGE, 2013

68) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Workaholism (as a cause of divorce). In: Robert E. Emery (ed). Cultural Sociology of Divorce. SAGE, 2013.

69) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Genderlect and Linguistic Styles. In: Eric H. Kessler (ed). Encyclopedia of Management Theory. SAGE, 2013.

70) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Schemas Theory. In: E.H. Kessler (ed). Encyclopedia of Management Theory, SAGE, 2013.

71) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Office artifacts. In: Vicki Smith (ed). Sociology of Work. SAGE, 2013.

72) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Online distractions. In: Vicki Smith (ed). Sociology of Work. SAGE, 2013.

73) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Advertising. In: M.R. Marvel (ed). Encyclopedia of New Venture Management. SAGE, 2012.

74) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Branding. In: M.R. Marvel (ed). Encyclopedia of New Venture Management. SAGE, 2012.

75) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Social Entrepreneurship. In: M. Zeiss Stange, C. K. Oyster and G. Golson (eds). The Multimedia Encyclopedia of Women in Today's World. SAGE, 2013.

76) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Copyrights and trademarks. In: G.A. Barnett (ed). Encyclopedia of Social Networks. SAGE, 2011.

77) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Sentiment Analysis. In: K. Harvey and G. J. Geoffrey (eds). Encyclopedia of Social Media and Politics. SAGE, 2014.

78) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Attention Crash. In: K. Harvey and G. J. Geoffrey (eds). Encyclopedia of Social Media and Politics. SAGE, 2014.

79) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Social Responsibility. In: K. Harvey and G. J. Geoffrey (eds). Encyclopedia of Social Media and Politics. SAGE, 2014.

80) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Topology of social network. In: K. Harvey and G. J. Geoffrey (eds). Encyclopedia of Social Media and Politics. SAGE, 2014.

81) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Accommodation. In: Linwood H. Cousins, J. Geoffrey Golson (eds). Encyclopedia of Human Services and Diversity. SAGE, 2014.

82) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Linguicism. In: Linwood H. Cousins, J. Geoffrey Golson (eds). Encyclopedia of Human Services and Diversity. SAGE, 2014.

83) Bielenia-Grajewska, Magdalena and Scarlett, George. Dynamic and Relational Systems Theories. In: G. W. Scarlett (ed). The SAGE Encyclopedia of Classroom Management. SAGE, 2015

84) Bielenia-Grajewska, Magdalena and Scarlett, George. Identity. In: G. W. Scarlett (Ed). The SAGE Encyclopedia of Classroom Management. SAGE, 2015.

85) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Branding national identity. In: F. F. Wherry (ed), Encyclopedia of Economics and Society, 2015.

86) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Brand experience. In: F. F. Wherry (ed), Encyclopedia of Economics and Society, 2015.

87) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Ethnic identity. In: F. F. Wherry (ed),  Encyclopedia of Economics and Society, 2015.

88) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Aviation English. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print).

89) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Communication Networks. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print).

90) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Advertising and marketing. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print).

91) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Economics of Consumption. In: M. Odekon (ed) The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

92) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Social disqualification. In: M. Odekon (ed) The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

93) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Corporate Environmentalism. In: M. Odekon (ed) The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

94) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Human Capital. In: M. Odekon (ed) The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

95) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Social media. In: M. Odekon (ed) The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

96) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Knowledge poverty. In: M. Odekon (ed). The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

97) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Economic dependence. In: M. Odekon (ed). The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

98) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Economic distance. In: M. Odekon (ed). The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

99) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Economic growth and technology. In: M. Odekon (ed). The SAGE Encyclopedia of World Poverty. SAGE, 2015.

100) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rites of Passage. In: F. F. Wherry (ed),  Encyclopedia of Economics and Society. SAGE, 2015

101) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Intellectual Property Rights. In: S. E. Boslaugh (ed), The SAGE Encyclopedia of Pharmacology and Society, 2015.

102) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Language and Tourism. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print)

103) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Brand Management. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print)

104)  Bielenia-Grajewska, Magdalena. Acculturation. In: L. Lowry (ed), The SAGE International Encyclopedia of Travel and Tourism (in print)

105) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Insurance. In: M. Bornstein (ed). The SAGE Encyclopedia of Lifespan Human Development (in print)

106) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Flipped learning. In: K. Pepper (ed). The SAGE Encyclopedia of Out-of-School Learning (2017)

III. Articles in journals

107) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The role of metaphors in the language of investment banking. In: Special Issue of Iberica 2009. www.aelfe.org/documents/09_17_Bielenia.pdf

108) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Actor-Network Theory in intercultural communication. Translation through the prism of innovation, technology, networks and semiotics. In: International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation. IGI Publishing, 2009

109) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Linguistic Borrowing in the English Language of Economics. In: Lexis - E-Journal in English Lexicology. http://screcherche.univ-lyon3.fr/lexis/IMG/pdf/Lexis_3_Bielena-Grajewska.pdf

110) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The linguistic dimension of expatriatism- hybrid environment, hybrid linguistic identity. In European Journal of Cross-Cultural Competence and Management, 2/3 2010

111) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Humour in business education. In: Innovative Management Journal, 5, 2010.

112) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola humoru w komunikacji biznesowej. In: A. Spagińska-Pruszak and N. Wyszogrodzka-Liberadzka (eds), Slawistyka, No. 11, 2010, University of Gdansk

113) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Actor-Network-Theory in medical e-communication. The role of websites in creating and maintaining healthcare corporate online identity. In: International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation (IJANTTI), 3/1, 2011

114) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Aksjologiczne ujęcie destabilizacji organizacyjnej. Wartości korporacyjne w czasie kryzysu. In: Organizacja i Kierowanie. No 1/2011

115) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Polifoniczność kultury organizacyjnej i jej rola w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej firm. In: Prace Wyższej Szkoły Bankowej. Vol. 9. Gdansk, 2011.

116) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola Internetu w komunikacji prowadzonej przez polskie lotniska (na przykładzie sytuacji kryzysowych spowodowanych trudnymi warunkami atmosferycznymi). In: Pieniądze i Więź, 51, 2011.

117) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Plotka w korporacyjnej komunikacji kryzysowej. In: Prakseologia. Polish Academy of Sciences, 2011.

118) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Komunikacja w zarządzaniu projektami. Podejście systemowe. In: Zarządzanie dziś i jutro. Prace Wyższej Szkoły Bankowej, 2012.

119) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The Heteroglossic Linguistic Identity of Modern Companies. In: Journal of Management and Business Administration. Central Europe 2013.

120) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Mobbing, niebieskie kołnierzyki i gorące biurka.  Zapożyczenia i metafory w zarządzaniu zasobami ludzkimiEdukacja Ekonomistów i Menedżerów (31), 2014.

121) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Lingwistyczna tożsamość portów lotniczych. In: Prace Wyższej Szkoły Bankowej, 2014.

122) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola języka symbolicznego w edukacji ekonomicznej na przykładzie nazw metaforycznych wykorzystujacych domenę złota. In: Edukacja ekonomistów i menadżerów (37), 2015

123) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Jak “rozegrać” zajęcia, czyli o roli gamifikacji w dydaktyce akademickiej. Prace Wyższej Szkoły Bankowej, 2015

124) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The role of gossip in the creation and miscreation of company identity from the perspective of Actor-Network- Theory. In: International Journal of Actor-Network Theory and Technological Innovation, 7 (4), 2015

 

IV. Conference proceedings

125) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Śpiąca królewna, trująca pigułka, biały rycerz- czyli o tłumaczeniu nazw związanych z fuzjami i przejęciami. In: A. Szczęsny and K. Hejwowski (eds). Językowy obraz świata w oryginale i przekładzie. ZUP SPRINT Siedlce. Siedlce 2007.

126) Bielenia-Grajewska, Magdalena. A Rhetorical Approach to Analysing Turbulent Environments. The Role of Symbolism in Communicating Global Financial Crisis. In: IACCM Online Conference Proceedings June 09. Vienna, 2009

127) Bielenia-Grajewska, Magdalena. The role of grapevine in crisis management. In: P. Odrakiewicz and W. Strnad (eds). Innovation in Management: Global Partnership. PWSB Publishers, Poznań 2010.

128) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Komunikacyjny wymiar członkostwa Polski w unii walutowej. Euro z perspektywy lingwisty i ekonomisty. In: Stare problemy widziane oczami młodych ekonomistów, University of Gdansk. Gdansk, 2010.

129) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Rola mass mediów w kreowaniu odpowiedzialności korporacyjnej. In: J. Kreft (ed), Media. Kultura. Biznes, 2012.

130) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Kot w dyskursie ekonomicznym. In: Kot (Bestiarium postconference publication). Gdańsk, 2012

 

V. Translations

131) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Translation of the article Latvian Hamlets. In search of identity and nationhood by Ilona Goldmane. In: E. Nawrocka and O. Kubińska (eds). Gry w Szekspira: współczesna recepcja Szekspira w krajach bałtyckich. Materiały z II Międzynarodowej Konferencji Szekspirowskiej, Gdańsk, 6-8 sierpnia 2004, Gdańsk 2004.


VI. Reviews

132) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Review of  the book Słowo z perspektywy językoznawcy i tłumacza. Vol. II. In: O. Kubińska, W. Kubiński (eds). Przekładając Nieprzekładalne. O Wierności. Wydawnictwo UG. Gdańsk 2007.

 

VII. Others

133) Bielenia-Grajewska, Magdalena. Informacyjny aspekt innowacyjności współczesnych organizacji. Rola komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej w kreowaniu nowatorskich firm (The informative aspect of innovativeness in modern organizations. The role of internal and external communication in creating innovative companies).  http://www.innopomorze.pl/innowacyjnoc-w-organizacji.html

 

SCIENTIFIC AND RESEARCH ACTIVITY

 

Participation in 70 conferences

 

Areas of research: sociolinguistics, economic translation, linguistic identity

 

Intercultural Communication and Neurolinguistics Laboratory (Head)

 

EDUCATION

 

MA in English Studies, University of Gdansk

MA in Economics, Gdansk University of Technology

PhD in Humanities (Linguistics), University of Gdansk

Diploma in Project Management, Gdansk University of Technology

Diploma in Mechanisms of the Eurozone, University of Gdansk and National Bank of Poland

 

 

PARTICIPATION IN COURSES, TRAINING SCHEMES AND INTERATIONAL PROJECTS

 

Many language courses and summer schools for young academics

 

 

OTHER INTERESTS

 

Learning foreign languages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Last updated: 11.01.2018